بازار هدف (Target Market) چیست؟

موضوعات

  • آموزش روش هدف دار بازاریابی

برچسبا

  • مفاهیم بازاریابی

سرفصلای مقاله

 

  • تعریف بازار هدف چیه؟
    • “کی” : جمعیت شناختی
    • ” کجا ” : جغرافیایی
    • “به چه دلیل ” : روانشناسی
    • روانشناسی

    • “چیجوری” : رفتارها
  • چیجوری یه بازار رو به بخشای جور واجور تقسیم کنیم؟
    • مطالعه امکان سنجی ساده :
    • تحقیق بازار
    • تحلیل SWOT
    • طرح کار و کاسبی (Business Plan)
    • بازاریابی
  • چیجوری از بازار هدف استفاده می شه؟
    • رقابتتان رو در بازارهای گوشه ای دید کنین
    • باشگاه مشتریان وفادار بسازین

 

امتیاز این پست

یکی از اولین گاما در شروع یه کسب وکار و یا رشد و ارتقای اون، شناسایی بازار هدف  (Target Market) است. درست بعد از اینکه بازارتان رو شناسایی کردین، می تونین شروع به هدف گذاری روی آدمایی کنین که واسه رشد و پیشرفت کسب وکار شما مبلغی رو پرداخت می کنن؛ این افراد، مشتریان هدف شما هستن.
بازار هدف به عنوان گروه خاصی از خریداران بالقوه معرفی میشه که یه کار و کاسبی، اجناس و خدماتش رو واسه اونا جایگاه یابی می کنه. و یا یعنی ساده تر، گروهی از افراد ان که به احتمال بسیار زیاد خریداران اجناس و خدمات شما هستن.

 
 

خیلی از صاحبان کار و کاسبی های خونگی واسه تعریف بازار هدف خود وقت نمی ذارن، چون این موضوع که بخوان به دنبال مشتریان باشن رو اتلاف وقت و پول می دونن. بعضی از صاحبان کار و کاسبی بازار هدف خود رو “هرکسی” تعریف می کنن، اما در واقعیت، خریداران ایده آل خصوصیتا، ویژگیا و موقعیتای خاصی دارن که محصول یا خدمت شما می تونه حتما واسه اونا باشه.
شناخت بازار هدفتون، به شما اجازه میده پیامای بازاریابی خود رو در جایی بذارین که بازارتان هست و یا از واژگان و عباراتی استفاده کنین که دقیقا درباره نیازای اونا حرف می زنه.
باید این رو در نظر داشته باشین که واسه انتخاب بازار هدف مناسب و هم اینکه اتخاذ روش مناسب واسه این کار باید به سراغ بازار هدف برید.

تعریف بازار هدف چیه؟

بازار هدف (به انگلیسی: Target Market) درباره جذب مشتریانیه که چیزی که می فروشید رو، می خرن. البته در این رابطه مواردی بیشتر از چیزی که گفته شد هست. قبل از تموم این موارد، نیاز دارید تا بدونین دقیقا چه کسائی اجناس شما رو خریداری می کنن و اینکه دقیقا چیجوری به اونا دسترسی پیدا کنین. البته به دست آوردن اینجور علم و اطلاعاتی نیازمند انجام یه سری تحقیقات و برنامه ریزیای بر اساس هدفه.

برنامه ریزی

بازاریابی هدف جدیدترین روش بازاریابی واسه مصرف کنندگانه که بر مبنای تحقیقات انجام شده درباره چیزهای مورد علاقه، سرگرمیا و نیازای اونا انجام میشه. اما قبل از اینکه به این مرحله برسیم، تبلیغ کنندگان و بازاریابا در حال به کار گیری بازاریابی پیرو بودن و قبل از اون هم از بازاریابی نسلی استفاده می کردن در نتیجه میشه گفت که بازاریابی هدف از روی اجبار اصلاح و پالایشی از ایده های قبلی بوده.

ایده

اما بازاریابی نسلی معنیش چیه؟ تا قبل از ده های ۱۹۶۰و ۱۹۷۰، بیشتر بزرگسالان آمریکایی – بستگی به جنسیت شون – سبک زندگی مشخصی رو دنبال می کردن. واسه مردان به این جور بود که یا به ارتش ملحق می شدن و یا به مدرسه می رفتن، ازدواج می کردن، شغل و حرفه ای رو شروع می کردن، بچه دار می شدن و بعد از اون هم بعد از گذشت ۳۰ سال در همون شرکت مشخصی که کار می کردن بازنشسته می شدن. زنان هم مشغول خونه داری و بزرگ کردن کودکان در منزل بودن. از این رو بازاریابی واسه شرکتا بسیار ساده بود. اگه کار و کاسبی ای کوچیک بود، تموم مشتریان خود رو با اسم می شناختند و اگه شرکتی به اندازه کافی بزرگ بود، گزینه های کمی واسه بازاریابی وجود داشت : یا تبلیغات خود رو در روزنامهای محلی قرار می دادن و یا در مجله های ملی و یا تبلیغات در شبکه های تلویزیونی داشتن.

ازدواج

اما در اوایل دهه ۱۹۸۰ همه چیز تغییر کرد. بازاریابا روش هایی جدید از بازاریابی رو معرفی کردن که “بازاریابی نسلی” نام داشت. به این معنا که، به جای اینکه هرکسی رو براساس جنسیت و مرحله زندگی اش معرفی کنن، با در نظر گرفتن عواملی مثل عوامل جمعیت شناختی و عوامل اقتصادی – اجتماعی به هدف گذاری مشتریان خود پرداختن.

اقتصاد

اما بازاریابا خیلی زود به این نتیجه رسیدن که بازاریابی نسلی به اندازه کافی با جهشای پیش اومده در فرهنگ و نگاه افراد همراه نیس و همخوانی نداره. به این خاطر که آدما به جای اینکه در هر زمان براساس و به اقتضای سنشون رفتار کنن به شکلی متفاوت رفتار می کردن.
از این رو روش بازاریابی پیرو مطرح گردید. چون که به دلیل پیشرفتای جدید و سریع در تکنولوژی این روش قابل استفاده بود. در این دوران امکانات جدید واسه بازاریابان جفت و جور شد تا با به کار گیری اون براساس خریدهای قبلی افراد و الگوهای خریدی که داشتن بازاریابی واسه افراد انجام بشه، چون که دنبال کردن و ردیابی خریدها و الگوهای خرید افراد ممکن بود و این خود روش هایی بود واسه گروه بندی مصرف کنندگان جهت انجام تبلیغاتی هدف دار.
اما امروزه تغییرات بسیار سریع تر از اون چیزیه که در گذشته بوده. پس شناسایی بازار هدف واسه کسب و کارا چیزی بسیار لازمه.
به خاطر شناسایی مشتریان هدف و دقیق شدن و فوکوس کردن بر اونا، بازار هدف شما می تونه به شکل چهار جز شکسته شه : ” کی” ، ” کجا”، “به چه دلیل”، “چیجوری”.

“کی” : جمعیت شناختی

چه کسائی به محصول یا خدمت شما نیاز دارن ؟ در این قسمت جزئیات جمعیت شناختی مثل سن، جنسیت، اندازه خونواده، سطح تحصیلات و شغل دید می شه.

” کجا ” : جغرافیایی

مشتریان شما کجا هستن؟ این موارد مربوط به مکانایی هستن که مشتریان شما در اون جا یافت می شن ( مثل دونستن کد پستی اونا و…) و مطمئن شین که جزئیاتی مثل اندازه منطقه، تراکم جمعیت اون و شرایط آب و هوایی اون رو میدونید. در بعضی موارد ممکنه این مکانای بازار گوشه ای رو واسه کار و کاسبی شما جفت و جور کنه.

“به چه دلیل ” : روانشناسی

به چه دلیل مشتریان تون اجناس و خدمات شما رو انتخاب می کنن؟ اینجا اطلاعات شخصیتی و سبک زندگیه که به شما کمک می کنه تا الگوهای خرید مشتریان خود رو ترسیم کنین. مثلا، اگه بدونین به چه دلیل مشتریان اجناس شما رو خریداری می کنن، می تونین سبک سنگین کنین اونا به چه مقدار از محصول شما نیاز دارن و در چه بازه های وقتی نیاز دارن اون رو بخرند. هم اینکه در نظر داشته باشین که چه فایده هایی رو در مقایسه با رقبای خود می تونین جفت و جور کنین و چقدر مشتریان تون نسبت به شما و رقبایتان وفادار هستن.

“چیجوری” : رفتارها

مشتریان شما چیجوری رفتار می کنن؟ تموم مشتریان در حال خرید کالاهایی هستن که نیازای اونا رو برآورده می سازه، اما اونا چیجوری به این نیاز توجه می کنن؟ چیجوری به اجناس شما توجه می کنن؟ چه اندازه اطلاعات درباره این نیاز دارن و محصول شما چیجوری اون رو برآورده می سازه و منابع اطلاعاتی اونا چه چیزایی هستن؟
تکنولوژیای جدید، جمع آوری اطلاعات جمعیت شناختی و روانشاختی رو بسیار ساده تر از قبل کرده و بسیار راحت تر می تونین اطلاعاتی رو که درباره بازار هدف خود نیاز دارین به دست بیارین.
اگه شما از پلتفرمای رسانه های اجتماعی واسه کار و کاسبی خود استفاده می کنین، بیشتر سایتای اجتماعی تقسیمات جمعیت شناختی رایگانی از فالوورهایتان رو واسه شما جفت و جور می کنن. اطلاعات جور واجور مثل داشتن نشانی ایمیل مشتریان و یا کدپستی اونا از دیگر اطلاعاتی هستن که به شما کمک می کنن. هم اینکه داده های به دست اومده از پردازشگر پرداخت یا گذشته موجودیا می تونن به درد بخور باشن.
اما در کل چیزایی هست که باید درباره مشتریان و بازار هدف خود بدونین : جنسیت اونا، اندازه سنشون، سرگرمیا و چیزهای مورد علاقه، محل زندگی و چگونگی زندگی اونا و هم اندازه پولی که خرج می کنن. دونستن این اطلاعات باعث می شه بتونیم راحت تر بازار خود رو بخش بندی کنین.

چیجوری یه بازار رو به بخشای جور واجور تقسیم کنیم؟

واسه بخش بندی مشتریان بالقوه، و تبدیل اونا به یه بازار هدف، نیازه به سوالات زیر جواب بدید :

  • مشتری ایده آل شما چند ساله س؟
  • چه مقدار پول می پردازه؟
  • محصول یا خدمت شما بیشتر واسه مردان، زنان و یا کودکان مناسبه؟
  • بازار هدف شما از کجا خرید می کنه؟
  • کجا زندگی می کنن؟
  • چه سطحی از تحصیلات دارن؟
  • چه مشکلات، نیازها یا خواسته هایی دارن که محصول یا خدمت شما آها رو برآورده می کنه؟
  • مشکلات

هرچه بهتر درباره خریدار ایده آل خود بدونین و بفهمین، کمپین بازاریابی و پیامای محصول موثرتری واسه جذب مشتریان دارید و می تونین متناسب با نیازای خاص اونا محصول یا خدمتی رو ارائه و واسه اون پیامای بازاریابی و تبلیغاتی جفت و جور کنین.

 
 

به چه دلیل بازار هدف واسه هر جنبه ای از کار و کاسبی شما لازمه :
اهمیت و ضرورت شناسایی بازار هدف رو میشه در این قالب دونست که شاید متقاعدکننده ترین دلیل واسه شناسایی بازارهای ایده آل اون هستش که در پول و زمان انجام فعالیتای بازاریابی صرفه جویی می کنین. این رو هم بدونین که هرچه پیامای بازاریابی بهتری واسه یه بازار خاص داشته باشین، یافته های بهتر و بزرگتری به دست میارید.
داشتن یه بازار هدف تعریف شده در مرحله تحقیق و برنامه ریزی کار و کاسبی تون بسیار لازمه. پنج بخش در برنامه ریزی کار و کاسبی هست که تعیین بازار هدف مناسب و تعریف شده به عنوان سنگ بنای بررسیا در این موارد، لازمه :

مطالعه امکان سنجی ساده :

آزمایش سریع ایده های کار و کاسبی تون نیازمند آشنایی با عادات خرید بازار هدف تونه. به خاطر تعیین اینکه ایده کار و کاسبی تون شدنیه یا نه، باید یه بازار هدف مشخص، تعیین شه.

تحقیق بازار

تحقیق بازار لایق و مناسب شامل فهم پنج بخش ایه که کار و کاسبی شما رو محاصره کرده. مشتری ایده آل یا بازار هدف یکی از این بخش های مهم و اساسیه. این ۵ بخش به نام نیروی پنجگانه پورتر شناخته می شن که ، رقبا، خریداران ، تامین کنندگان، رقبای جدید الورود و شدت رقابت در بازار رو شامل می شه.

 
 

تحلیل SWOT

تحلیل SWOT بیان کننده قوتا، ضعفا، فرصتا و تهدیدهاییه که کار و کاسبی شما با اون مواجه می شه. این مورد شامل تموم اون چیزیه که بازار هدف شما رو محاصره می کنه. انجام درست این تحلیل و بررسی اون می تونه راه حلای جدیدی واسه جلب توجه مخاطبان، گسترش کار و کاسبی و کسب سهم بازار بیشتر رو پیش روی شما بذاره.
راه حل

طرح کار و کاسبی (Business Plan)

طرح کار و کاسبی خوب بندها و اجزای بسیاری داره، اما عموما دور و بر دو بخش اصلی و مهم نوشته شده – محصول و بازار هدف. نداشتن فهم درست و روشن از بازار هدف تون، عادات خرید اونا، رفتار و ترجیحات شون، شما رو با یه طرح کار و کاسبی بی پایه و سست رها می کنه که خیلی هم به شما کمک نمیکنه.

 
 

بازاریابی

بازار هدف شما کسائی هستن که همه وسایل بازاریابی رو واسه اونا به کار می برید و طراحی می کنین. نداشتن بازار هدف درست، مثل اون هستش که واسه پدر خود نامه ای بنویسین ولی اون رو واسه خواهرتان بفرستین. پیام اصلی به درستی منتقل نمی شه و خواهرتان هم به طور کامل سردرگم می شه. اگه مخاطبان نادرستی انتخاب کنین و روی اونا هدف گذاری کنین مانند اون هستش که تموم پولایی که صرف تبلیغات و مشتری یابی کردین، به هدر رفته باشه.

 
 

چیجوری از بازار هدف استفاده می شه؟

جالبه بدونین اگه هنوز در مرحله شروع کار و کاسبی تون هستین، یا در جستجوی فرصتی خلاقانه واسه رشد کار و کاسبی تون هستین و یا می خواین کار و کاسبی ای که ایجاد کردین رو حفظ کنین، بازار هدف ابزاریه که می تونین به کار ببرین. اما دو نکته مهم هست که در آخر کار باید به اونا اشاره شه.
تلاش کنین :

رقابتتان رو در بازارهای گوشه ای دید کنین

چیزی که در شناسایی بازار هدف مهمه اینه که، بازارهای هدفی رو شناسایی کرده و بر اونا تمرکز کنین که رقبای شما سراغی از اونا نمی گیرن، و این موضوعه که شما رو موفق می کنه. امروزه، فهمیدن اون چیزی که رقبای شما در حال انجام اون هستن کار بسیار آسونی شده. مطالعه درباره بازخوردهای مشتریان رقبایتان می تونه به شما کمک کنه تا نقاط کور موجود درکسب و کار اونا که می تونین از اون بهره کافی رو ببرین، شناسایی کنین.

باشگاه مشتریان وفادار بسازین

بهترین موضوع درباره شناخت مشتریان هدف اون هستش که نه فقط میتونین مشتریان جدید رو ردیابی کنین، بلکه مشتریائی که به درستی انتخاب کردین، وفادارتر می شن و پول بیشتری هم خرج می کنن!
شناخت درست مشتریان و این مورد که چیزی که واقعا می خواد رو براشون جفت و جور کنین، یقینا راهیه واسه ایجاد باشگاه مشتریان وفادار و باعث می شه اونا به دوستانشون بگن که چقدر برند و اجناس شما رو دوست دارن.
در آخر تلاش کنین کمی درباره پیامای بازاریابی که به اونا جواب می گین فکر کنین، چه این پیاما روی سایت باشه، یا در تلویزیون و یا به صورت بازاریابی مستقیم از راه ایمیل شما انجام شن. کدوم یکی باعث می شه توقف کرده و اون رو بخونین؟ ، پیامای بازاریابی که به اونا جواب می دید اونایی هستن که مستقیما درباره شما و نیازاتون سخن می گن. پس بدونین با انتخاب بازار هدف مناسب، می تونین همین کار رو واسه اجناس و خدمات خود انجام بدین.

 
 

مهسا احمدپور

از وقتی که با بازاریابی آشنا شدم ترکیب علم و هنر اون برام جذاب بود، و همیشه در تکاپوی پیدا کردن جنبه های جور واجور و جدید اون بوده ام. و حالا با شور و شوق خیلی زیاد راه ناتموم یادگیری علم بازاریابی و شناخت هنرهای عجیب اون رو دنبال می کنم.
فیلم و موسیقی، کتاب و بازاریابی، پیاده روی و فوتبال، المانای لذت بخش زندگی من هستن.

پیاده روی

مطالب در رابطه

 

فروردین ۲۷, ۱۳۹۸

روانشناسی رنگا در بازاریابی(اینفوگرافیک)


 

فروردین ۲۰, ۱۳۹۸

مدلای رفتار مصرف کننده چیه؟۱۰مدل رفتار مصرف کننده


 

بهمن ۲۷, ۱۳۹۷

اصول بازاریابی چیه؟ (مفاهیم و اصول اولیه)


 

بهمن ۲۴, ۱۳۹۷

بازاریابی پیام رسانی چیه؟ و کاربرده های اون در بازاریابی


۱ Comment

  1. دی ۹, ۱۳۹۷ در ۶:۳۵ ب.ظ

    بسیار عالی
    مچکرم

    جواب

دیدگاهتون رو بنویسین لغو جواب

نشانی ایمیل شما منتشر نمیشه. بخش های موردنیاز علامت گذاری شده ان *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب سایت

ذخیره نام، ایمیل و سایت من در مرورگر واسه وقتی که دوباره دیدگاهی می نویسم.

لطفا جواب رو به عدد انگلیسی وارد کنین:

۴ × ۲ =