با این 10 ترفند با ماست لاغر شوید | تغذیه سالم

از لبنیاتای محبوب در میان مردم میشه به ماست اشاره کرد که کمتر کسی از اون مصرف نمی کنه.ماست خواص فوق العاده ای داره و یکی از لبنیاتای به درد بخور واسه سلامتیه.واسه درست کردن ماست میشه از هر نوع شیری استفاده کرد،البته باید بگیم که ماستایی که امروزه تولید می شن از شیر گاو به تولید میرسن.

ماست به لطف پروتئین، پروبیوتیک و تطبیق پذیری در روند آشپزی، واسه کاهش وزن استفاده میشن. در این مقاله می خوایم به همین موضوع بپردازیم. اگه شما بتونین تنها یه محصول لبنی رو در تموم عمر خود استفاده کنین، باید اولین و آخرین گزینه انتخابیتان ماست یونانی باشه. با اینکه همه اجناس لبنی شامل پروتئین هستن و امتیازات زیادی واسه سلامتی بدن دارن اما ماست بیشتر از بقیه موارد می تونه به بدن شما کمک کنه. پروبیوتیکایی که در ماست هست محیطی رو بوجود میاره که در اون باکتریای خوب می تونن رشد و پیشرفت پیدا کنن. خوب حتما از خودتون می پرسین این موضوع چه معنایی داره؟ وقتی که روده شما با وجود آنتی بیوتیکا و غذاهای ناجور ضعیف تر می شه، احتمال التهاب بیشتر می شه. در این شرایط فرد بیشتر از قبل چاق می شه. مطالعه منتشر شده در مجله British Journal of Nutrition نشون میده زنائی که اضافه وزن دارن و رژیم غذایی با کالری محدود و به همراه مکملای شامل پروبیوتیک رو به مدت ۱۲ هفته دنبال می کنن، بیشتر از بقیه افراد وزن کم می کنن. گروهی از محققان فهمیدن که مصرف کنندگان ماست؛ نسبت به بقیه افراد حجم عضلات بیشتری دارن و چربی شکمی بیشتری کم می کنن. این یه خبر خیلی خوبه چون هر چقدر حجم عضلات بیشتر باشه، کالری سوزونده شده بیشتر می شه و همین امر کاهش وزن رو ساده تر و اسان تر می کنه. حالا خوبیش اینه روشای زیادی واسه به کار گیری ماست هست و میشه از خواص عالی اون واسه کاهش وزن استفاده کرد.در ادامه با ما همراه باشین تا چند مورد از این روش ها رو با هم مرور کنیم.

از ماست به جای خامه ترش استفاده کنین:

به جای اینکه روی سالاد یا غذای خود از خامه ترش استفاده کنین؛ ماست یونانی رو با گشنیز و ادویه تاکو مخلوط کنین و طعم دلخواه خود رو به اون اضافه کنین. اگه ادویه ای در دسترس ندارین می تونین از ماست یونانی ساده استفاده کنین. اینکار نه فقط یه جانشین ساده واسه کمتر کردن کالری و چربی ورودی به بدن جفت و جور می کنه بلکه باعث می شه پروتئین بیشتری وارد بدن شه و این یه انتخاب هوشمندانه س.

اونو در سفره غذایی خود داشته باشین:

اگه طرفدار ماست ساده نیستین، می تونین با به کار گیری خیار، زیتون و پونه کوهی خشک شده طعم بهتری به ماست خود بدین. در این صورت میتونین ماست رو بر سر سفره خود بیارین.

از ماست به عنوان لایه پوششی کم کالری استفاده کنین:

بیشتر پوششایی که واسه مواد غذایی یا کیک استفاده میشن از خامه جفت و جور می شه که سلامت چندانی نداره. در اینجور شرایطی می تونین از یه نسخه کم چرب استفاده کنین. ماست یونانی بهترین جانشین واسه خامه حساب می شه. وقتی که از این گزینه به جای پنیر خامه ای یا خامه استفاده می شه، تعداد کالریای ورودی به بدن تا حد زیادی کم میشه. واسه اینکه بتونین بیشترین استفاده رو از این گزینه ببرین، یه پیمانه ماست یونانی، یه قاشق غذاخوری عصاره وانیل و یه سوم تا یه دوم پیمانه از پودر شکر رو تو یه کاسه بزرگ بریزین. مواد رو با هم ترکیب کنین تا یه ماده تقریبا کلفت ایجاد شه. این ماده رو به مدت نیم ساعت در یخچال بذارین و اجازه بدین بیشتر خودشو بگیره. بعد از آماده شدن، می تونین اونو روی بیسکوییتا، کیکای فنجانی، کیک یا بقیه دسرها بریزین و سرو کنین.

ماست رو به اسموتیای خود اضافه کنین:

همونطور که میدونید روشای مختلفی واسه جفت و جور اسموتی هست. معمولا مواد و ترکیبات زیادی واسه اسموتیا استفاده می شه. اما اگه هدف شما کاهش وزنه، بهتره دفعه بعد که تصمیم به جفت و جور اسموتی گرفتید ماست رو یادتون نره. براساس مطالعه جدیدی که در مجله American Journal of Clinical Nutrition منتشر شده، نوشیدنیای غلیظ تر مثل اسموتیای جفت و جور شده از ماست می تونه باعث سیری دراز مدت در فرد شه و در عین حال کالریای مصرفی رو کم کنه. واسه رسیدن به یافته های موثر، محققان ترکیبات مختلفی رو واسه جفت و جور اسموتی مورد بررسی قرار دادن. آدمایی که در این مطالعه شرکت داشتن بعد از یه مدت گزارش کردن که خوردن اسموتی جفت و جور شده از ماست اونا رو سیرتر کرده. پس خوردن اینجور اسموتیایی رو یادتون نره.

از ماست واسه جفت و جور یه دیپ خوشمزه استفاده کنین:

بعضی از دیپایی که جفت و جور می شن سالم نیستن و به کار گیری اونا می تونه مشکلات زیادی واسه بدن داشته باشه. بیشتر مواد تشکیل دهنده مثل سس مایونز، باترمیلک یا خامه ترش ممکنه کالری اضافی وارد بدن کنه و شما رو از رسیدن به هدفتون( کاهش وزن) بازدارد. بخاطر این واسه جفت و جور یه دیپ آسون و سالم بهتره از ماست کمک بگیرین. کافیه پودر سیر، پودر پیاز، شید خشک شده، نمک، سس ورسترشایر،فلفل و پیازچه تازه رو با یه پیمانه ماست یونانی ساده ترکیب کنین.

یه چیز کیک(کیک پنیری) سالم جفت و جور کنین:

همونطور که میدونید، چیزکیکای سنتی معمولا از پنیرهای خامه ای جفت و جور می شن. به کار گیری اینجور کیکایی می تونه باعث زیاد شدن وزن بیشتر در شما شه. دستورای سنتی معمولا میگن که یه چهارم پیمانه شکر دانه ریز رو با یه چهارم پیمانه خامه ترش ترکیب کنین. این گزینه هم واسه سلامت بدن به درد بخور نیس. واسه اینکه بتونین چیز کیک سالم تری جفت و جور کنین، دو پیمانه ماست یونانی رو با یه چهارم پیمانه عسل، دو عدد تخم مرغ بزرگ و یه قاشق چایخوری عصاره وانیل ترکیب کنین و یه پینچ به اون نمک اضافه کنین. بقیه مواد رو مثل قبل بپزید و بعد ماده آماده شده رو روی اون بریزین.

یه پن کیک غنی از پروتئین بپزید:

پن کیکایی که با ماست یونانی جفت و جور می شن هنوزم بهترین گزینه واسه صبحونه شمان. واسه جفت و جور این پن کیک خوشمزه فقط به ۴ ماده تشکیل دهنده نیازدارید. یه پیمانه ارد سبوس دار رو با یه قاشق غذاخوری بکینگ پودر، دو عدد تخم مرغ، یک و دو سوم پیمانه ماست ترکیب کنین تا مایع غلیظی انجام بشه. بعد پن کیک رو به روش عادی بپزید.

ماست رو به یه ماده طعم دهنده تبدیل کنین:

اگه یه آشپز حرفه ای باشین خوب میدونید که ماست باعث می شه طعم پروتئینایی مثل مرغ، بوقلمون یا گوشت بهبود یابد و تردتر شه. بخاطر این بیشتر ادما از ماست به عنوان یه ماده طعم دار کننده استفاده می کنن. واسه انجام اینکار کافیه یه پیمانه ماست ساده رو با سیر، یه قاشق غذاخوری روغن زیتون، دو قاشق چایخوری گیاه خشک شده( به انتخاب خود) و نمک و فلفل ترکیب کنین. در آخر پروتئین خود رو با این ماده مزه دار کنین و از طعم عالی اون لذت ببرین.

از ماست به عنوان سس سالاد استفاده کنین:

اگه دوست ندارین از سسای ناسالم روی سالاد خود استفاده کنین می تونین ماست رو جانشین اون کنین. شما می تونین ماست یونانی رو با مواد سالمی مثل آووکادو ترکیب کنین. البته یادتون باشه که هیچ محدودیتی واسه ترکیب مواد ندارین اما کالری موجود در این مواد رو هم مورد به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین.

از ماست به جای سس مایونز استفاده کنین:

اگه قصد کاهش وزن دارین بهتره مصرف سس مایونز رو کنار بذارین و به دنبال یه جانشین سالم تر و تازه تر مثل ماست برید. این گزینه به نظر بسیار ساده می رسه اما شما می تونین با اضافه کردن خیار یا ترب به ماست یونانی طعم بهتری به اون ببخشین. هم اینکه می تونین روغن زیتون، دانه کنجد، شید خشک و بقیه گیاهان رو به ماست خود اضافه کنین. وقتی که می خواین سالاد مرغ، سالاد ماهی، سالاد سیب زمینی جفت و جور کنین به جای سس مایونز از ماست استفاده کنین.

منبع :

جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت آکا

  • مطالب در رابطه
  • با ۸ مورد از خواص عالی ماست یونانی آشنا شید
  • شکلای جور واجور ماست و خواص اونا,از ماست کفیر تا ماست یونانی!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *