دانلود پایان نامه ارشد رشته مدیریت

عنوان کامل پایان نامه :

 مطالعه مقایسه¬ای آمادگی دستگاه¬های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان در زمینه¬ی زیرساخت¬های پیاده¬سازی مدیریت دانش

قسمتی از متن پایان نامه :

تاریخچه و علل پیدایش مدیریت دانش

در سال 1979، حسابدار سوئدی به نام کارل اریک سیوبی[1] که بعدها به عنوان یکی از بنیانگذاران علم مدیریت دانش معرفی گردید، با پرسشی بزرگ روبرو گردید. دفاتر حسابداری (ارزش دفتری) یکی از شعبه‌های معروف سازمانی که او در آنجا کار می­نمود، تنها یک کرون ارزش نشان می­داد. در حالی که ارزش واقعی سازمان، به مراتب بیشتر از این‌ها بود. در این هنگام، وی متوجه گردید که ترازنامه مالی شرکت او تنها ارزش دارایی فیزیکی آن را که شامل چند میز و ماشین تحریر بود نمایش می­دهد و ارزش واقعی سازمان وابسته به شایستگی کارکنان سازمان و چیزی را که جمع کارمندان سازمان به عنوان یک فکر و مغز جمعی تشکیل می­دادند، وابسته می باشد.

سیوبی و دیگران، این یافته را به نام “دارایی فکری” و “دارایی ناملموس” معرفی نمود و آن را در کنار دارایی­های ملموس قرار داد. به این ترتیب، تعداد نوشته­ها، سمینارها و … در این زمینه رشد نمود و موضوع به گونه جدی در دستور کار دانشمندان علم مدیریت و مدیران سازمان­های بزرگ قرار گرفت.

در جدول زیر فهرست نخستین حرکت­ها و وقایع مهم در ارتباط با مدیریت دانش، ارائه می­گردد.

 

جدول 2-2: نخستین کوشش­ها در راستای مدیریت دانش

 

واتسون[2] (2002) در کتاب خود به سه مرحله مشخص در تمدن بشری و چهارمین مرحله­ای که اخیراً مطرح شده می باشد، تصریح می­کند که عبارتند از عصر کشاورزی، عصر صنعت و عصر اطلاعات که در اواخر قرن بیستم آغاز گردید. وی پیش­بینی می­نماید که قرن بیست­و­یکم شاهد توسعه جوامع بر مبنای ایده­ها و خلاقیت باشد (واتسون، 2002). نخستین بار در سال 1986 کارل ویگ در کتاب خود از مدیریت دانش نام برد، اما قبل از وی پیتر دراکر، تافلر و سایرین نیز به گونه ضمنی ظهور این پدیده را بشارت داده ­بودند (ویگ[3],1997). به گونه اختصار چهار عامل عمده در به وجودآمدن این پدیده عبارتند از:

  1. دگرگونی مدل کسب و کار صنعتی که سرمایه­های یک سازمان اساساً سرمایه­های قابل لمس و ملی بودند (امکانات تولید، ماشین، زمین و حتی نیروی کار ارزان) به سمت سازمان­هایی که دارایی اصلی آنها غیرقابل لمس بوده و با دانش، خبرگی و توانایی برای خلاق­سازی کارکنان آنها گره خورده ­می باشد.
  2.  از زمانی که حرفه­ها به این نتیجه رسیدند که بایستی به طریقی دارایی خود را ارزشگذاری و هزینه‌ها را کنترل نمایند، دوره­ای آغاز گردید که امتیاز رقابتی بر خلق دانش و بهره گیری مؤثر از آن استوار گشت.
  3. افزایش فوق­العاده حجم اطلاعات، ذخیره الکترونیکی آن و افزایش دسترسی به اطلاعات، به گونه کلی ارزش دانش را افزوده می باشد؛ زیرا فقط از طریق دانش می باشد که این اطلاعات ارزش پیدا می کند، دانش همچنین ارزش بالایی پیدا می­کند. زیرا به اقدام نزدیک­تر می باشد. اطلاعات خود به خود تصمیم ایجاد نمی­کند، بلکه تبدیل اطلاعات به دانش مبتنی بر بشر­هاست که به تصمیم و پس به اقدام می­انجامد.

[1]. Karl-Erik Sievby

[2]. Watson R T.

[3] . Wiig K M

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

هدف اصلی

  • ارزیابی وضعیت عوامل زمینه­ای در پیاده­سازی مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان

اهداف فرعی (ویژه):

  • مطالعه و ارزیابی وضعیت شاخص­های عامل فناوری برای استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان
  • مطالعه و ارزیابی وضعیت شاخص­های عامل فرهنگی برای استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان
  • مطالعه و ارزیابی وضعیت شاخص­های عامل فرآیندهای مدیریت دانش برای استقرار مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان
  • مقایسه دستگاه های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان در ارتباط با زیرساخت های مدیریت دانش

لینک متن کامل پایان نامه رشته مدیریت با عنوان : مطالعه مقایسه¬ای آمادگی دستگاه¬های اجرایی ستادی استان سیستان و بلوچستان در زمینه¬ی زیرساخت¬های پیاده¬سازی مدیریت دانش  با فرمت ورد